План урока:
Організація
обліку валових витрат і доходів
Накопичення
облікової інформації
Перевірка
аналітичних даних
Відновлення
хронологічної послідовності документів
Побудова
звіту
Для заповнення «Декларации о прибыли предприятий» необхідно вести облік валових доходів, валових витрат і амортизації. У типовій конфігурації для цього використовуються забалансові рахунки (мал.1), у якості третього розрізу аналітичного обліку на рахунках ВД і ВР використовується довідник «Валовые доходы/расходы», кожен елемент якого відповідає одному рядку «Декларации о прибыли предприятия». Інші рахунки використовуються для обліку амортизації основних фондів і нематеріальних активів, а також балансової вартості валюти в податковому обліку.
Малюнок 1
Протягом звітного періоду в інформаційній базі підприємства при проведенні документів реєструються господарські операції. Частина цих документів (прибуткові документи, видаткові документи, документи повернень, банківська виписка, документи щодо оформлення переоцінки) формують обороти за рахунками ВД і ВР. При заповненні їхніх екранних форм ви бачите аналітичні статті у вигляді рядків Декларації про прибуток підприємства, які при необхідності можете редагувати. Суми валових доходів і витрат визначаються з урахуванням «першої» події. При автоматичному складанні звітності інформація, що міститься в інформаційній базі, буде інтерпретуватися вбудованими алгоритмами. Таким чином, якість заповнення звітів залежить від дотримання користувачами визначених правил ведення комп'ютерного обліку. Скористаємося засобами програми «1С:Бухгалтерія для України», щоб перевірити дотримання цих правил. Адже той, хто вважає, що ніколи не помиляється - ніколи не буває правим.
Малюнок 2
Нагадаємо, що складання будь-якої звітності починати потрібно з перевірки - чи всі документи, що відносяться до даного періоду, внесені в облікову систему. Такий контроль можна виконати тільки адміністративними заходами.
Однією з найбільш розповсюджених помилок при накопиченні інформації є невідповідність рахункам аналітичних статей. На рахунку ВР виявляються «дохідні» субконто, а на рахунку ВД - «витратні», у результаті чого операції не відображаються в Декларації. Таку помилку складно знайти. Щоб виключити подібні помилки сформуємо стандартний звіт «Оборотно-сальдовая ведомость по счету» (меню Отчеты/Оборотно-сальдовая ведомость по счету) за рахунками ВД і ВР.
Малюнок 3
Фрагмент такого звіту, що ми одержуємо також і при деталізації Декларації, представлено на мал. 4. При перегляді видно, що на рахунку ВД у якості субконто повинні бути рядки за алфавітом менші Ж (далі починаються вже статті валових витрат). Якщо це не так, із звіту шляхом деталізації потрібно дійти до конкретного документа, що сформував проведення, і виправити значення. Так само перевіряється звіт з рахунку ВР. Типовою помилкою є наявність статті «А1.1.Продажа товаров, работ, услуг» за рахунком ВР. (За замовчуванням це значення підставляється в документ «Договор». Реєструючи договір на придбання, користувачі забувають змінювати значення, і при введенні на основании значення копіюється в прибуткові документи.)
Малюнок 4
1С:Бухгалтерія для України використовує алгоритм автоматичного визначення «першої» події і формування проведень за рахунками ВД і ВР. При цьому аналізуються поточні (на момент проведення кожного конкретного документа) підсумки і визначаються суми «першої» чи «другої» події. Але за великої кількості документів забезпечити їхнє введення в хронологічному порядку неможливо. Крім того при виправленні і перепроведенні документів «заднім числом» такий порядок теж порушується. З моменту порушення порядку проведення за валовими доходами і витратами будуть невірними. Для того, щоб такі помилки виключити, потрібно відновити хронологічну послідовність документів.
Програма містить внутрішні засоби контролю правильності проведення документів, алгоритми роботи яких використовують дані поточних підсумків. Для цього введено поняття Последовательности документов. У типовій конфігурації використовуються дві такі послідовності: «Первое событие» і «Партии ТМЦ». Список документів, включених до послідовності, визначено в конфігураторі. Зокрема, там можна побачити, які документи при проведенні аналізують «першу» подію.
Режим Проведение документов (меню Операции/Проведение документов) дозволяє автоматично виконати перепроведення документів і відновити їхню правильну послідовність до зазначеного моменту (мал.2).
Для кожної послідовності документів програма автоматично підтримує «межу послідовності». Це поняття визначає останній документ, уведений без порушень хронології (порушенням можна вважати введення документа «заднім числом» чи із скасуванням проведення, коректуваннями після проведення тощо).
Увага!
Перед складанням звітності з прибутку і ПДВ необхідно виконати перепроведення документів послідовності «Первое событие». Після цього будуть правильно визначені суми ВД і ВР періоду.
Після перевірки даних податкового обліку, можна формувати звіт. Нагадаємо, що для побудови необхідної звітності до податкових і статистичних органів та різних фондів конфігурація містить набір готових шаблонів у вигляді зовнішніх файлів у каталозі ExtForms. Оскільки звітність регламентується законодавством і часто змінюється, оновлений комплект таких звітів для 1С:Бухгалтерії випускається щокварталу. На мал. 3 представлено каталог інформаційної бази підприємства «Версаль», що містить комплекти звітності за 1, 2 і 3 квартали 2002 року. Кожен файл із розширенням *.ert містить шаблон одного із звітів. Шаблон звіту «Декларация о прибыли предприятия» зберігається у файлі Pribut.ert. Офіційні користувачі програми можуть одержати черговий комплект безкоштовно (звітність за 4 квартал буде випущена в січні). Для цього необхідно відправити запит за адресою release@1c.com.ua із зазначенням реєстраційного номера програми чи звернутися до партнерів фірми 1С.
Для початку роботи із звітністю потрібно вибрати пункт Регламентированные отчеты в меню Отчеты. Вікно, що відкрилося, містить список звітів для кожного кварталу. У списку вибирають потрібний звіт і натискають кнопку «Открыть».
Регламентовані звіти в 1С:Бухгалтерії складаються з двох частин (мал.4). У верхній частині розташовані реквізити і кнопки керування, що слугують для вибору підприємства, періоду, формату виводу сум (якщо не зазначена точність «з копійками», тоді показники формуються так, як це передбачено для звітної форми). Нижня частина звіту - образ типової форми, у якому знаходяться білі, жовті і зелені поля. При натисканні кнопки «Заполнить» комірки заповнюються розрахованими показниками. Показники в жовтих комірках можуть змінюватися користувачем. При встановленому режимі «Автоматический расчет» показники підсумкових полів (зелених) перераховуються вбудованим алгоритмом з урахуванням внесених змін. Для редагування показники зелених полів у цьому режимі недоступні. Якщо режим автоматичного розрахунку відключити, для редагування будуть доступні як жовті, так і зелені поля, однак, перерахування в цьому випадку не виконується. При закритті звіту програма запропонує його зберегти. За замовчуванням для збереження використовується підкаталог з назвою аналогічною назві підприємства у каталозі ExtForms.
Звіт «Декларация о прибыли» (мал. 4) складається за квартал і звичайно використовує точність виводу в тисячах гривень з одним десятковим знаком. Форма звіту відповідає типовій формі і містить 21 додаток, заголовну і сім основних частин Декларації. Алгоритми розрахунку показників побудовані відповідно до «Порядку складання декларації про прибуток підприємства», затвердженого наказом ДПАУ від 08.07.97 р. № 214 (у редакції наказу ДПАУ від 28.01.98 р. № 37) зі змінами і доповненнями. Щоб оцінити правильність формування деяких показників, можна скористатися їх «розшифровкою». Для цього необхідно виділити потрібний показник і натиснути екранну кнопку «Раскрыть» (F5). Кожен показник у розшифровці можна деталізувати глибше, якщо двічі клацнути по ньому мишею (у цей момент курсор миші приймає вигляд «лупи» із хрестиком). На мал. 4 показано, як здійснюється деталізація: безпосередньо з Декларації можна перевірити формування показників, послідовно дійти до операції чи проведень документа, яким сформовані валові доходи чи витрати.
При закритті сформованого звіту бажано дозволити програмі його зберігати. Ім'я файлу, що складається з назви підприємства і дати звіту, буде сформовано автоматично. Збережена «Декларація про прибуток підприємства» буде використана при формуванні аналогічного звіту за наступний квартал. При обліку збитків, що зменшують об'єкт оподатковування наступних 20 кварталів (п.6.1 Закону про прибуток), значення рядка 40 береться програмою з попередньої збереженої декларації (його можна також внести вручну). Крім того, у випадку виправлення помилок відповідно до вимог п. 5.1. Закону № 2181 «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами» і податкового роз'яснення № 360 уточнені декларації надаються за формою того звітного періоду, у якому була допущена помилка (примітимо, що форма декларації досить часто змінювалася), тому бажано зберігати і групи звітів.