План урока:
У цьому уроці ми закінчуємо розглядати операції реалізації. Розглянемо операції: оформлення бартеру неподібними запасами, повернення товарів у роздрібній торгівлі та формування книги продажу.
Оскільки операція обміну подібними запасами трапляється надто рідко, для її оформлення можна використати режим ручних операцій. Обмін же неподібними запасами - доволі часте явище, тому далі в статті слово "обмін" означає тільки обмін неподібними запасами. Як і будь-яку операцію, пов'язану з урахуванням "першої події", її бажано оформляти за допомогою документів. Це дасть згодом можливість їх перепроводити й автоматично відновлювати порядок документів.
Нагадаємо: при обміні неподібними запасами у бухгалтерському обліку слід враховувати формування доходу від такої операції (П(С)БО 15) та формування первісної вартості активів, придбаних внаслідок обміну (П(С)БО 9). Отримані внаслідок обміну запаси зараховуються на баланс за їх справедливою вартістю. Сума доходу при обміні дорівнює справедливій вартості отриманих активів, робіт, послуг, яка зменшена (збільшена) на суму переданих (отриманих) коштів або їх еквівалентів.
Залежно від того, що є предметом продажу, доходи і витрати відображаються на рахунках 901, 902, 903 і 701, 702, 703. Для обліку розрахунків за бартерними операціями, згідно з інструкцією №291, використовується субрахунок 361 рахунка 36 "Розрахунки з покупцями і замовниками".
У податковому обліку податкові зобов'язання з ПДВ і валовий дохід виникають під час першої операції, а податковий кредит (якщо на нього є право) і валові витрати відображаються під час балансуючої. Крім того, при бартерному обміні база оподаткування визначається з урахуванням "звичайної ціни" (п. 4.2 ст. 4 Закону про ПДВ).
Якщо відображення операцій в обліку не викликає сумнівів, то ціна, яка в програмі "1С:Бухгалтерія для України" прийнята для бухгалтерського та податкового обліку, заслуговує на увагу. В обліку справедлива і звичайна ціна - різні поняття, до того ж і та, й інша можуть відрізнятися від контрактної. Однак у програмі як для бухгалтерського, так і для податкового обліку використовується лише одна ціна - контрактна.
Доволі поширеною є ситуація, коли контрактну ціну можна вважати справедливою, і до того ж ця ціна виявиться не нижчою від звичайної. У випадках коли контрактні ціни є нижчими від звичайних, слід донарахувати валові доходи і податкові зобов'язання в режимі ручних операцій. Усі подібні операції обов'язково контролюють вручну перед складанням звітності. Розгляньмо приклад оформлення бартерної операції.
Приклад 1. 10.02.2002 р. ТзОВ "Добро" за бартерним договором з ПП "Пуговка" реалізовує 32 упаковки стрічки швейної білої шириною 1 см (в упаковці 200 м стрічки за ціною 0,60 грн (0,50 грн + 0,10 грн ПДВ) за 1 метр). 12.02.2002 р. за цим договором ТзОВ "Добро" отримує від ПП "Пуговка" 80 м трикотажу хутряного "Зебра" по 48 грн (40 грн +8 грн ПДВ) за 1 метр.
Щоб коректно відобразити в "1С:Бухгалтерії для України" бартерну операцію, слід ввести єдиний документ-замовлення (таким документом може бути тільки "Договор"), оформити "Приходную накладную", "Расходную накладную" і зарахувати взаємну заборгованість документом "Перезачет-бартер".
Малюнок 1
Введімо для
ПП "Пуговка" новий договір (меню Документы/Договор). У реквізиті
Вид торговли обов'язково потрібно вибрати Бартер (мал.
1), а в реквізиті Вид валовых доходов/расходов - (Ж 01)
Приобретение материалов. Сума бартерного договору з ПДВ становитиме
3840 грн, що зазначено у відповідній графі. Введений документ буде
замовленням для обох операцій бартерного договору.
Використовуючи режим "Ввод на основании" для введеного договору введемо документ "Расходная накладная" з відпуску матеріалів. При цьому програма заповнить реквізити "шапки" документа інформацією, заданою в документі "Договор", зокрема, Вид торговли також набуде значення Бартер.
На закладці Дополнительно в реквізиті Субконто валовых доходов треба зазначити (А 1.2) Осуществление товарообменных (бартерных операций) і ввести в табличну частину рядок з матеріалом, що відпускається. Готовий документ і сформовані ним проведення показано на мал. 2. Згідно з інструкцією №291 розрахунки з покупцем обліковуються на рахунку 361, що відображено в проведеннях.
Малюнок 2
Балансуюча операція - оприбуткування матеріалів, що надійшли, - буде введена в програму документом "Приходная накладная". Згідно з інструкцією №291, цей документ пропонує використати рахунок 631 для обліку розрахунків з постачальниками. Деякі користувачі програми змінюють цей рахунок на 361 (поле Счет поставщика на закладці Дополнительно).
Таким чином заборгованості опиняються на одному рахунку, і немає потреби їх взаємно зараховувати. З погляду підсумків і проведень жодної помилки не буде, але інструкція №291 при цьому порушується.
Ми не порушуватимемо інструкцію, тому для того, щоб закрити обидві зустрічні поставки, скористаємося документом "Перезачет-бартер" (меню Документы/Прочие/Перезачет-бартер). Зверніть увагу: для того щоб балансуюча операція коректно визначила суму попереднього відвантаження за бартерним договором, документ "Перезачет-бартер" має бути введений до цієї операції.
Якщо балансуюча операція вже введена, документ "Перезачет-бартер" треба ввести відносно неї "заднім числом", і перепровести її. При цьому для обох зустрічних документів поставки треба встановити один і той самий документ-замовлення, а для реквізиту Вид торговли вибрати значення Бартер, після чого перепровести документи для формування коректних проведень.
При введенні документа "Перезачет-бартер" для нашого прикладу встановімо дату - 11.02.02 і виберімо контрагента - ПП "Пуговка" (мал. 3). У табличній частині послідовно виберемо введений раніше бартерний договір в полях С заказа і На заказ. З цією метою зручно використати кнопку Подбор по заказам у нижній частині документа. У реквізитах Со сч... і На сч... зазначимо відповідно рахунки 361 і 631 та суму з ПДВ, що перезараховується (в нашому випадку - 3840 грн).
Під час проведення документ сформує проведення, наведене на мал. 3. Для аналізу інформації про заборгованість, що виникає за різними замовленнями одного контрагента, зручно використати стандартний звіт "Аналіз субконто" (меню Отчеты/Анализ субконто). На мал. 3 показано цей звіт, сформований щодо контрагента "Пуговка ЧП" і договору "ДГ-0000006".
Малюнок 3
Для формування слід зазначити в діалозі звіту: Вид Субконто1 - "Контрагенты", режим Отбирать, Субконто1 - "Пуговка ЧП", Вид Субконто2 -"Заказы", режим Отбирать, Субконто2 - "ДГ-0000006". Звіт показує, що заборгованість за операцією перенесено на розрахунки з постачальниками (рахунок 631). Тепер можна вводити наступний документ - прибуткову накладну.
Документ "Перезачет-бартер", крім наведеного прикладу, може бути використаний для перезарахування коштів між різними замовленнями з контрагентом. Для введення документа можна також скористатися помічником "Перезачет-бартер", який міститься в меню Сервис.
Введемо на підставі "Договору ДГ-0000006" балансуючу операцію - документ "Приходная накладная", яким відобразимо надходження хутряного трикотажу "Зебра".
Заповнення документа "Приходная накладная" розглядалося в уроці 6 ("ДК" №3-2002) і не викличе труднощів у читача. Зауважимо лише, що в полі Статья валовых расходов слід зазначити потрібну статтю (в нашому випадку - (Ж 05) Приобретение товаров). Документ і його проведення, які завершують бартерну операцію, наведено на мал. 4.
Малюнок 4